Новини

10 НОВОВВЕДЕНЬ НОВОГО КАСУ


Заступник Голови Вищого адміністративного суд України та переможець конкурсу на посаду судді нового Верховного Суду Михайло Смокович назвав важливі новели нового Кодексу адміністративного судочинства.

Одним із найважливіших нововведень Смокович називає обов’язкове досудове врегулювання спору. За його словами, обов’язкове адміністративне оскарження перед зверненням до суду, зокрема, дозволить вирішувати більшість нескладних адміністративних спорів ще до передачі їх до суду. Такий порядок звернення забезпечить надходження до судів лише складних справ. 

Однією з найбільш очікуваних змін до КАСУ Михайло Смокович назвав впровадження процесуального механізму запобігання утворенню у судовій практиці різних позицій з одного і того ж правового питання. Так, відповідно до нового КАСУ, у випадку необхідності відступити від раніше сформованої позиції, колегія суддів передаватиме справу на розгляд палати, об'єднаної палати або Великої Палати ВСУ; палата − на розгляд об'єднаної палати або Великої Палати; об'єднана палата − на розгляд Великої Палати.

Найбільш дієвим інструментом для нового Верховного Суду, який закладено у КАСУ, Михайло Смокович вважає запровадження такого поняття як «типові спори», що передбачає розгляд аналогічних спорів (відповідачем у яких є один і той самий суб'єкт владних повноважень, спір у яких виник з аналогічних підстав, у відносинах, що регулюються одними нормами права, та у яких позивачами заявлено аналогічні вимоги) за процедурами типового провадження. Суд матиме можливість обрати із числа таких типових справ так звану «зразкову справу» і передати її на розгляд Верховного Суду. На час розгляду зразкової справи провадження в усіх типових справах може зупинятися. Після ухвалення Верховним Судом рішення у зразковій справі провадження у типових справах поновлюватимуться і рішення у них мають ухвалюватися із урахуванням такого рішення ВС. Цей механізм забезпечить єдність практики та пришвидшить остаточне вирішення типових спорів, оскільки за загальним правилом касаційне оскарження не допускатиметься.



А от надану суду можливість відмовитись від застосування закону, якщо суд дійде висновку, що цей закон суперечить Конституції України, Михайло Смокович називає найбільш суперечливим механізмом з точки зору практичної реалізації. У такому випадку суд після винесення рішення у справі звертатиметься до Верховного Суду для вирішення питання стосовно внесення до Конституційного Суду України подання щодо конституційності закону. Проте процедура розгляду такого звернення у законі відсутня, зазначає Смокович. 



Також Смокович звертає увагу на запровадження так званої «адвокатської монополії» на представництво іншої особи в суді. До цього, представником особи у суді могла бути будь-яка повнолітня дієздатна фізична особа. Щоправда, законом можуть бути визначені винятки щодо представництва в суді у трудових спорах, спорах щодо захисту соціальних прав, щодо виборів та референдумів, у малозначних спорах, а також стосовно представництва малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена.



Як позитивні зміни в адміністративному судочинстві Смокович також відзначив запровадження інститут зустрічного позову,  інституту відшкодування збитків, завданих забезпеченням позову, істотні доповнення до інституту доказів і доказування, розширення переліку можливих способів забезпечення позову, чітке розмежування судових юрисдикцій, введення інституту врегулювання спору за участю судді. 



КАСУ так само, як і проекти інших процесуальних кодексів, значно розширює регулювання відносин щодо протидії суду зловживанню учасником процесу своїми процесуальними  правами. По-перше, наводиться примірний відкритий перелік випадків, які можуть бути визнані судом як зловживання процесуальними правами.  По-друге, визначаються заходи реагування суду на зловживання з боку учасника процесу.



І насамкінець Смокович зауважив про ще одне нововведення – це запровадження електронного суду. У судах функціонуватиме Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Ця система забезпечуватиме обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції. Суд направлятиме судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їхні офіційні електронні адреси, вчинятиме інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.


Детальніше...